Noi detalii din ancheta privind prăbușirea avionului Air India. Căpitanul ar fi oprit alimentarea motoarelor

Înregistrarea dialogului din cabina de pilotaj a avionului Air India, care s-a prăbuşit pe 12 iunie, indică faptul că pilotul comandant al aeronavei oprise alimentarea cu combustibil a motoarelor.

260 de persoane au murit în urma accidentului aviatic din India Foto: Profimedia
Potrivit datelor cutiei negre care înregistrează
vocile din cabină, unul dintre piloții avionului Boeing 787 l-a întrebat pe căpitanul mai experimentat de ce a mutat
comutatoarele de combustibil în poziţia „oprit” la câteva secunde după
decolarea de pe pistă, relatează The Wall Street Journal, care citează persoane familiarizate cu evaluarea preliminară a probelor descoperite în cadrul anchetei asupra accidentului aviatic din Ahmedabad, India.
Cei doi piloţi implicaţi erau căpitanul Sumeet Sabharwal
şi Clive Kunder, care aveau o experienţă totală de zbor de 15.638
ore, respectiv 3.403 ore.
Un raport preliminar cu privire la accident, publicat sâmbătă de Biroul de
Investigare a Accidentelor Aeriene din India (AAIB), a arătat că acele
comutatoare de combustibil au trecut de la modul „funcţionare” la modul
„oprire”, la o secundă distanţă, imediat după decolare, dar raportul nu a
precizat cum au fost ele comutate.
După ce avionul a
decolat, imaginile camerelor de supraveghere au arătat că o sursă de energie de
rezervă numită turbină cu aer dinamic a fost activată, indicând o pierdere de
putere a motoarelor. Unul dintre piloţi este auzit apoi pe înregistrarea din
cabina de pilotaj întrebându-l pe celălalt de ce a oprit alimentarea cu
combustibil.
„Celălalt pilot a răspuns că nu a făcut acest lucru”, potrivit publicației citate. Fără combustibilul care să alimenteze motoarele, avionul cu destinaţia
Londra a început să piardă din tracţiune.
Accidentul Air India a reaprins dezbaterea privind instalarea camerelor video în cabina de pilotaj, pe avioanele de linie.
Catastrofă aviatică soldată cu 260 de morţi
După ce a atins o altitudine de 650
de picioare (aproximativ 200 de metri), avionul a început să coboare. Comutatoarele
de combustibil pentru ambele motoare au fost readuse în poziţia de funcţionare,
iar avionul a încercat automat să repornească motoarele.
Avionul era prea
jos şi prea lent pentru a se mai putea redresa, a declarat pentru Reuters
expertul în siguranţă aviatică John Nance. Aeronava a lovit câţiva copaci înainte de a se izbi de o clădire din campusul
unei facultăţi de medicină din apropiere.
Au murit 260 de persoane, dintre care 19 de la sol şi 241 dintre cei 242 de pasageri aflaţi la bordul avionului.
Directorul general al
Air India, Campbell Wilson, a declarat, într-o notă internă publicată luni, că raportul preliminar nu a constatat
defecte mecanice sau de întreţinere. Raportul preliminar al AAIB nu a formulat
recomandări de siguranţă pentru Boeing sau pentru producătorul motorului, General
Electric.
Probele circumstanţiale indică din ce în ce mai mult că un membru al
echipajului a comutat butoanele de combustibil ale motorului, a declarat John Nance,
având în vedere că nu există „nicio altă explicaţie raţională” care să fie în
concordanţă cu informaţiile publicate până în prezent.