Cum se numește o mașină cu 0 km, vândută ca mașină second-hand? Tactica halucinantă folosită de chinezi, ca să manipuleze piața auto

Share:
Cum se numește o mașină cu 0 km, vândută ca mașină second-hand? Tactica halucinantă folosită de chinezi, ca să manipuleze piața auto

Articol de Cezar Titor – Publicat sambata, 28 iunie 2025, 00:56 / Actualizat sambata, 28 iunie 2025 05:06

În ultimii ani, producătorii auto chinezi au anunțat vânzări spectaculoase ale mărcilor locale, prezentând aceste cifre drept dovada clară a succesului industriei auto naționale. Totuși, o investigație realizată de Reuters scoate la iveală fața nevăzută a acestor statistici: un sistem bine pus la punct prin care creșterile raportate sunt, în realitate, umflate artificial, mascând adevărul din spatele unei piețe aflate sub presiunea supraproducției și a concurenței acerbe.

Industria auto chineză a găsit o modalitate ingenioasă, dar controversată, de a-și menține ritmul de creștere: prin înregistrarea unor automobile noi direct de pe linia de producție ca fiind „second-hand” și exportarea lor către piețe externe precum Rusia, Asia Centrală sau Orientul Mijlociu.

Deși aceste mașini nu au parcurs niciun kilometru, ele apar în statistici ca vehicule uzate vândute, ceea ce le permite producătorilor să raporteze vânzări mai mari și să scape de stocurile greu vandabile pe plan intern.

Acest fenomen, susținut tacit de autoritățile locale din motive diverse, reflectă presiunile tot mai mari dintr-o industrie aflată într-un echilibru fragil între producție și cerere.

„Este rezultatul unui război al prețurilor care durează de aproape patru ani”

BYD, Chery, SAIC, Geely, GWM (Great Wall Motor), Dongfeng, FAW, NIO, XPeng sau Leapmotor se numără printre cei mai importanți exportatori auto din China, oferind alternative mult mai ieftine în comparație cu piețele din Europa, America de Nord, Coreea de Sud sau Japonia, marea problemă a acestora, remarcată de mulți dintre specialiștii fiind, de fapt, fiabilitatea acestora, motiv pentru care există o oarecare reticență generală în a achiziționa un automobil „second-hand” din regiune.

Este rezultatul unui război al prețurilor care durează de aproape patru ani și care a făcut companiile disperate să înregistreze orice fel de vânzări” a declarat Tu Le, fondatorul Sino Auto Insights, o firmă de consultanță cu sediul în Michigan.

Practica a atras atenția la nivel național abia după ce directorul producătorului auto chinez Great Wall Motor a criticat, în luna mai, vânzările de mașini cu zero kilometri în interiorul Chinei.

Pe 10 iunie, ziarul People’s Daily a condamnat și el vânzările interne de astfel de vehicule, considerându-le responsabile pentru scăderea prețurilor într-o piață deja sufocată de un război al prețurilor.

Publicația, care reflectă adesea poziția liderilor Partidului Comunist Chinez, a cerut „măsuri regulamentare dure pentru restabilirea ordinii”, notează Reuters.

De ce recurg producătorii auto chinezi la aceste practici?

În acest sens, motivele pot fi multiple:

  • În multe dintre țările în care China exportă, o mașină SH este mai ușor de importat decât una nouă (taxe mai mici).

  • Prin înregistrarea mașinilor ca fiind „vândute”, producătorii pot raporta creșteri spectaculoase, care cresc de la sine imaginea și atractivitatea în fața unor potențiali investitori.

  • China produce mai mult decât poate consuma piața internă, deci o face pentru a scăpa de supraproducție. Stocurile de autoturisme care sunt foarte greu de vândut sunt exportate drept SH, fapt ce menține producția fabricilor activă.

  • Creștere artificială a PIB-ului local, guvernele locale, care susțin tacit practicile respective, fiind supuse presiunilor de a livra creștere economică.

  • Statul chinez nu a reglementat sau interzis această practică!

690.000 de autoturismea exportat China în luna mai a anului 2025, înregistrând o creștere de aproximativ 17% față de aceeași lună a anului trecut.

Autoritățile regionale încurajează practica!

Exportul și vânzarea de mașini false second-hand sunt încurajate activ de guvernele regionale din China, potrivit unei analize Reuters a rapoartelor din presa de stat și a documentelor guvernamentale. Autoritățile locale au îmbrățișat această practică ca fiind esențială pentru atingerea unor obiective ambițioase de creștere economică impuse de Beijing”, mai notează sursa citată.

Autoritățile locale chineze încurajează practic exportul de mașini noi înregistrate ca fiind SH pentru a-și îndeplini obiectivele financiare. Mașinile ies direct pe linia de productie, sunt înmatriculate în China ca vândute, apoi exportate ca bunuri la a doua mână.

Rezultatul? Producătorii pot raporta vânzări mai mari, fapt ce duce, la fel cum am scris și mai sus, la o creștere artificială a produsului intern brut. În unele dintre regiunile statului, se oferă micșorări de taxe, sprijin logistic pentru exporturi.

Guvernele locale din China sprijină exportul de mașini „second-hand” cu zero kilometri în mai multe moduri: simplifică documentele, oferă cote suplimentare pentru înmatriculări și pun la dispoziție depozite gratuite lângă granițe sau porturi.

De exemplu, în februarie 2024, orașul Shenzhen, unul dintre cele mai bogate din China, a anunțat că va extinde acest tip de export pentru a atinge obiectivul de 400.000 de vehicule exportate pe an.

Iar exemplul nu este unul singular: Guangzhou sau Zhengzhou practică fix aceleași lucruri.

«Pentru că aceste firme de export cumpără și vând aceeași mașină, valoarea tranzacției este dublă față de achizițiile de mașini noi sau second-hand, așa că autoritățile locale încearcă să le atragă să își deschidă afacerea pe teritoriul lor pentru a crește rapid și artificial cifrele PIB-ului», au spus doi directori din industria auto chineză.

– Reuters

GALERIE FOTO. BYD, liderul pe piața exporturilor, construiește o fabrică-gigant în China

Îngrijorare în rândul țărilor care exportă autoturisme din China

2019 este reperul temporal al începutului practicii, fiind momentul în care China a permis în premieră exportul de mașini second-hand către alte țări. De atunci, mii de comercianți s-au implicat în acest sistem, în care mașini noi sunt vândute ca fiind „folosite”, pentru a putea fi exportate pe această cale, potrivit lui Wang Meng, consultant al Asociației Dealerilor Auto din China.

Dintre cele 436.000 de vehicule de pasageri și comerciale „second-hand” exportate de China în 2024, se estimează că aproximativ 90% sunt, de fapt, mașini cu zero kilometri, a mai spus Wang.

Expansiunea acestui fenomen alimentează temerile că China își „aruncă” pe piețele externe vehiculele subvenționate, într-un moment în care Beijingul încearcă cu disperare să găsească piețe de export în afara Statelor Unite, unde tarifele vamale au crescut semnificativ, după reglementările lui Donald Trump.

  •  Administrația americană, sub conducerea președintelui Donald Trump, a decis impunerea unei taxe suplimentare de 25% pentru importurile din sectorul auto.

  • Noile tarife au intrat în vigoare pe 2 aprilie, dată pe care Trump a descris-o drept „ziua eliberării”. Aceasta reprezintă o promisiune protecționistă din campania electorală trecută a președintelui republican. Donald Trump a invocat o lege din 1962 pentru a putea impune creșterea de taxe pe orice ține de vehicule sau părți auto care vin în SUA.

Unele țări, îngrijorate că acest val de mașini va sufoca dealerii locali și va deruta consumatorii, au început să ia măsuri pentru a limita importurile. Spre exemplu, Rusia a luat măsuri în acest sens încă din 2023.

La acea vreme, autoritățile din Rusia au emis un decret prin care au interzis importul de mașini „second-hand” cu zero kilometri de la mărcile care au deja distribuitori oficiali în țară.

O primă reacție: „Noi nu am procedat astfel”

Tang Zhikun, director general al centrului de afaceri internaționale al Xpeng, a spus că un număr mare de mașini noi produse intern sunt exportate ca așa-numite vehicule „cu zero kilometri” în piețe externe precum Orientul Mijlociu, Africa de Nord și Asia Centrală, însă acesta a și negat practicile în rândul propriei firme.

Noi, într-adevăr, am avut mai mult noroc, deoarece anul trecut am fost foarte reținuți și nu am procedat astfel”, a declarat Zhikun.

GALERIE FOTO. Xpeng P7, ultimul model lansat de producătorul auto din Guangzhou

Share:

Leave a reply