Vedetele muzicii clasice rusești revin pe scenele din Europa. Reacția Ucrainei și a UE

Share:
Vedetele muzicii clasice rusești revin pe scenele din Europa. Reacția Ucrainei și a UE

Într-un gest de solidaritate cu Kievul, lumea artistică a anulat concertele rusești, a eliminat din repertoriu opere clasice celebre precum Spărgătorul de nuci și Lacul lebedelor și a renunțat la colaborarea cu artiștii având legături cu președintele Vladimir Putin. Trei ani mai târziu însă, unele dintre cele mai mari vedete ale Rusiei se întorc discret pe scenele din Europa. Este o victorie pentru Moscova, într-un moment în care detractorii mizează să pună capăt izolării globale și să folosească arta și cultura rusească drept armă soft.

image

Ministrul ucrainean al Culturii, Mykola Tochytskyi, a declarat că scena artistică europeană ar trebui „să se gândească de două ori” înainte de a-i primi înapoi pe artiștii ruși, el catalogând „foarte riscantă” reintegrarea culturii ruse în timp ce invazia la scară largă a Moscovei continuă.

„Când există o acțiune culturală activă a Rusiei în propria țară, este vorba imediat despre dezinformare și despre pregătirea unui fel de act de agresiune”, a spus el.

Comisarul european pentru cultură, Glenn Micallef, este de aceeași părere: „Scenele europene nu ar trebui să ofere niciun spațiu celor care susțin acest război de agresiune împotriva Ucrainei”.

Controverse legate de finanțarea UE

În 2008, Valery Gergiev, unul dintre cei mai faimoși dirijori ai Rusiei, a susținut un concert de propagandă în orașul în ruine Țhinvali, capitala regiunii separatiste Osetia de Sud, Georgia, pe care separatiștii susținuți de Moscova tocmai o cuceriseră.

Gergiev a dirijat simfonia Leningrad, o lucrare patriotică populară și simbol al rezistenței împotriva fascismului. Ulterior, a participat la o reclamă de campanie  televizată pentru Putin în 2012, lăudând leadershipul președintelui rus, și a semnat o scrisoare deschisă în care susținea anexarea ilegală a Crimeii de către Kremlin în 2014.

După invazia Ucrainei de către Rusia în 2022, a fost abandonat de managementul său și de orchestre și teatre europene, de la Milano și München la Rotterdam și Viena. A dirijat concerte în China și Iran, dar nu a mai pus piciorul în Europa din 2022.

Mai nou însă, Gergiev urmează să susțină o serie de concerte la Barcelona anul viitor alături de Orchestra Mariinsky din Rusia, în cadrul seriei de concerte Ibercámera, care are pe lista de sponsori fondul Next Generation al UE.

Organizatorul evenimentului, Josep María Prat, a declarat publicației spaniole El País că „nu există niciun impediment legal” pentru participarea lui Gergiev și a spus că speră că „muzica va fi o punte către unitate, nu către război”.

Dar UE e de altă părere.

Comisia a inițiat discuții cu autoritățile spaniole pentru a verifica dacă  au fost utilizate fonduri UE pentru punerea în scenă a spectacolelor pe care le va susține maestrul rus pro-Putin, potrivit unui oficial al Comisiei.

Întrebat despre finanțarea din partea UE, un purtător de cuvânt al festivalului a declarat pentru POLITICO că concertele sale „nu au fost niciodată subvenționate de Uniunea Europeană”, dar a recunoscut că a solicitat o subvenție pentru arte din fondul Next Generation EU, pachetul emblematic de redresare după pandemie al blocului comunitar, în decembrie 2022.

Micallef, șeful departamentului de cultură al UE, a declarat că, și dacă un spectacol ar fi finanțat în întregime din fonduri private: „Acest aspect nu ar trebui să ne împiedice să facem declarații politice puternice cu privire la faptul că nu ar trebui să se ofere niciun spațiu celor care susțin aceste războaie de agresiune”.

Primele zile ale invaziei ruse au marcat o respingere mai amplă de către Occident a culturii ruse și a figurilor artistice despre care se presupune că au legături cu Kremlinul, aspect pe care ministrul culturii din Lituania l-a numit o „carantină mentală”.

Regizorul ucrainean Eugene Lavrenchuk, care a refuzat să coordoneze o producție a operei „Rinaldo” de Handel la Ierusalim, în iulie, după ce a văzut un afiș cu numele a doi cântăreți ruși în distribuție, a spus că este îngrijorător faptul că această hotărâre acum, aparent, șovăie.

„Astăzi, nu putem sta pe aceeași scenă cu rușii, indiferent de context, pentru că alții vor profita de acest lucru pentru a legitima prietenia dintre popoarele ucraineană și rusă”, a spus el. „Se va spune că politicienii se luptă în altă parte, dar oamenii obișnuiți sunt frați slavi. Nu se poate permite asta.”

Ministrul culturii din Ucraina a oferit o soluție: companiile de teatru europene ar trebui să angajeze în locul lor artiști ucraineni sau europeni.

„În Ucraina, în Polonia, în Suedia, avem artiști de aceeași calitate sau uneori chiar mai bună”, a spus Tochytskyi. „Să-i promovăm pe cei care împărtășesc realmente valorile democratice.”

Scena artistică a Ucrainei a fost spulberată de invazia Moscovei

Un atac aerian rusesc asupra unui teatru din Mariupol, în martie 2022, a ucis probabil sute de civili. Ihor Voronka, un cântăreț de operă ucrainean, a fost ucis pe linia frontului în iulie anul trecut; iar Vasyl Slipak, un bariton care a cântat la Opera din Paris înainte de a se oferi voluntar în armata ucraineană, a fost doborât de un lunetist rus în Donbas în 2016.

Bombe și balet

În aprilie, sute de protestatari s-au adunat în jurul unui teatru din Bratislava, fluturând steaguri ucrainene și purtând fotografii cu orașe ucrainene bombardate.

Se adunaseră pentru a protesta față de un concert susținut de Anna Netrebko, o soprană rusă, favorita lumii operei – și, cel puțin la un moment dat, o susținătoare vocală a lui Putin.

Netrebko a criticat invazia Moscovei și a subliniat că nu se implică în politică. Însă detractorii ei subliniază că a susținut campania de realegere a lui Putin în 2012, s-a întâlnit cu acesta în numeroase ocazii și a declarat într-un interviu acordat presei de stat ruse în 2017 că este „imposibil să ne gândim la un președinte mai bun pentru Rusia”.

De asemenea, ea a pozat alături de liderul separatiștilor pro-ruși din estul Ucrainei în 2014 și i-a înmânat un cec de un milion de ruble pentru a reconstrui un teatru distrus în Donețk, controlat de rebeli – deși ulterior a susținut că nu știa de fapt cine era bărbatul și nici că steagul pe care îl ținea aparținea grupării rebele.

După ce Rusia a lansat invazia sa la scară largă în februarie 2022, Netrebko – care a fost îndrumată de Gergiev la începutul carierei sale și și-a sărbătorit cea de-a 50 -a aniversare în 2021 cu un concert televizat la Palatul Kremlin – a fost concediată de prestigioase opere de la New York la Londra. Cândva una dintre cele mai solicitate primadone din lume, a luat o pauză de la concerte. De asemenea, Kievul a sancționat-o în 2023.

Dar cortina s-a ridicat încă o dată în ceea ce privește carira lui Netrebko.

Primul ei spectacol în SUA după invazie a avut loc la Opera din Palm Beach, Florida, în februarie anul acesta, iar interpretarea operei „Tosca” de Puccini la Opera Regală din Londra, în septembrie, va fi prima în această locație maiestuoasă de după război. Programul ei pentru următoarele 18 luni este plin de spectacole în Europa, de la Berlin la Zurich.

În ciuda unui protest formal adresat guvernului slovac din partea ambasadorului Ucrainei, concertul lui Netrebko de la Bratislava din aprilie a fost „sold out”, directoarea teatrului numindu-și criticii „primitivi”.

Managerul lui Netrebko, Miguel Esteban, a furnizat publicației POLITICO un document de 74 de pagini care detaliază declarațiile sale despre Putin, război și Ucraina, argumentând că a fost adesea înțeleasă greșitl

Esteban a declarat că cântăreața și-a asumat un „risc personal” folosind public cuvântul „război” în loc de eufemisticul „operațiune militară specială” pentru a descrie invazia Moscovei, „punând în pericol familia ei extinsă și prietenii apropiați care încă locuiesc în Rusia”, și a spus că nu a mai călcat în Rusia din februarie 2022.

Veaceslav Volodin, președintele parlamentului de la Moscova, a acuzat-o pe Netrebko, cu dublă cetățenie ruso-austriacă, că a trădat Rusia vorbind împotriva invaziei și dorind să „păstreze oportunități de concert prestigioase”.

„Are voce, dar nu și conștiință”, a spus el într-o declarație pentru Telegram.

Deși unii artiști, inclusiv Netrebko, au susținut că arta și politica ar trebui să se excludă reciproc, regizorul ucrainean Lavrenchuk a spus că nu există o modalitate ușoară de a separa mașina de război a Rusiei de utilizarea culturii ca putere soft.

De-a lungul secolelor, Rusia „a ucis milioane de oameni, dar a rămas cunoscută pentru baletul și operele sale strălucite”, a spus el.

„Putin este separat… rachetele și bombele sunt separate, iar opera este separată”, a spus el. „Dar, de fapt… există o conexiune între toate, cea mai directă conexiune.”

Share:

Leave a reply